Foredrag om zen buddhisme

 

Tim Pallis

 

 

Da buddhismens grundl¾gger Siddhartha Gotama blev f¿dt, sagde en spŒdom, at han enten ville blive er stor hersker eller en stor vismand.

 

Hans far ¿nskede, at han skulle blive er stor hersker, derfor var Siddhartas opv¾kst us¾dvanlig beskyttet. Han kendte intet til

almindelige menneskers liv udenfor klanens mure. Han blev gift, da han var 16 med Yasodhara og fik en s¿n, da han var 29.

 

PŒ det tidspunkt ville hans livet udenfor, og hans far gav ham lov til at foretage 4 udflugter. Han sŒ en olding, en syg, et lig og en omvandrende munk. Hvad er dette? Vognkusken forklarede ham om disse former for lidelse og forfald, som ingen d¿delig kan undgŒ. Da han sŒ munkens afklarede ansigt besluttede han sig for at gŒ hjemmefra og blive munk.

 

Hans sagde:  Hvorfor er der sŒ meget sygdom, forfald og d¿d? Sk¿nt jeg er meget privilegeret sammenlignet med andre, hvorfor f¿ler jeg sŒ denne smerte og utilfredshed? Hvad er meningen med et hele? Hvem er jeg? Findes der er afklaring pŒ alle sp¿rgsmŒl?

 

Siddharta Gotamas oplysning:

 

Alt er us¾dvanligt klart

Jeg ser hele dette udstrakte landskab

Ser disse h¾nder, f¿dder, t¾er

Og kan lugte det frugtbare flodmudder

Hvor m¾rkeligt og forunderligt er det ikke at v¾re i live.

Hvor mirakul¿st!

Denne opvŒgnen er alle levende v¾sners sande natur.

De er begavede med de vŒgnes visdom og medf¿lelse.

Og alligevel s¿ger de i deres vildfarelse efter noget de mangler.

 

Buddhismen er en spirituel ateisme. Der er ingen Gud i eller udenfor universet, som har skabt verden.

 

Sohaku Kobori sagde:

 

God is an invention of man. So the nature of God is only a shallow mystery. The deep mystery is the nature of man.

 

I stedet for en Gud taler buddhismen om buddhanaturen, buddhata eller dharmanaturen, dharmata. Det er alle tings egentlige natur, menneskets sande identitet og bevidsthedens v¾sen.

 

Grundpillerne i buddhismen er "de tre juveler": Buddha, Dharma og Sangha.

 

Buddha er den som er vŒgnet.

Dharma er menneskets sande v¾sen.

Sangha er f¾llesskabets sammenh¾ng.

 

Buddhismen taler ogsŒ om livets tre kendetegn:

 

Anatman - der er intet selv eller personlig identitet.

Anitya - alle ting er ubestandige.

Duhkha - menneskets eksistentielle kval er en f¿lelse af mangel.

 

Buddha var en dharma mester, som skabte en spirituel praksis

som kaldes "middelvejen" mellem en verdslig og en asketisk levevis.

 

Det grundl¾ggende i hans l¾re er de fire ¾dle sandheder:

 

1) Mennesket har en f¿lelse at smerte eller eksistentiel kval.

 

2) Der er en Œrsag til denne smerte, bl.a. de tre gifte: Beg¾r, uvilje                                            

     og dumhed.

 

3) Der er et oph¿r af smerten.

 

4) Der er en vej til oph¿r af smerten, som er en befrielse.

 

Nirvana:

 

Nirvana betyder "ingen bl¾st" (Œnde) til at opflamme de tre usunde r¿dder: Beg¾r, uvilje og dumhed. Af mangel pŒ ilt gŒr

ilden ud. Beg¾rets br¾nde er br¾ndt op. Alt, hvad der begr¾nser det ubegr¾nsede liv, er d¿et hen.

 

Vejen er otte foldig:

 

Den rigtige opfattelse, beslutning, tale, handlemŒde, levevis, bestr¾belse, koncentration og opm¾rksomhed.

 

Buddhismen er en spirituel praksis som kort og klart gŒr ud pŒ at forvandle de tre gifte og dermed vor misopfattelse af livet til de fire positive mentale tilstande:

 

1) Maitri er venlighed eller menneskek¾rlighed.

2) Karuna er medf¿lelse.

3) Mudita er gl¾de.

4) Upeksa er sindsligev¾gt eller fred i sindet.

 

En episode i Buddhas liv har fŒet stor betydning for zen buddhister.

 

Det drejer sig om formidlingen af dharmaen fra mester til elev, og dermed en godkendelse af elevens forstŒelse.

 

Denne formidling af dharmaen grundlagde en transmissionslinie fra Buddha til en nulevende dharma mester - en slags Œndelig sl¾gtslinje.

 

Legenden fort¾ller:

 

Engang bes¿gte guden Brahma Buddha og en forsamling af hans tilh¿rer pŒ Gribbebjerget. Han gav Buddha en blomsterkrans, og bad ham forkynde dharmaen.

 

I stedet for at tale om dharmaen tog Buddha en enkel lille blomst ud af blomsterkransen, drejede den rundt mellem fingrene og smilede til forsamlingen.

 

Der blev helt stille, ingen forstod, hvad han mente, undtagen den ¾rv¾rdige Mahakasyapa, som ogsŒ smilede.

 

Buddha sagde da: Jeg har det sande dharma ¿jes skatkammer, nirvanas magel¿se bevidsthed, den subtile dharma port, ingen forms sande form, som ikke bygger pŒ ord og bogstaver, en s¾rlig formidling udenfor l¾ren. Hermed gŒr den i arv til Mahakasyapa.

 

Denne videregivelse af Buddhas dharma er fortsat lige siden i 2500 Œr, generation efter generation af dharma mestre i alle asiatiske og nu ogsŒ vesterlandske kulturer.

 

PŒ baggrund af denne episode formulerer zen buddhismen sin trosbekendelse:

 

En s¾rlig formidling udenfor l¾ren

(Kyoge betsuden)  

Indf¿r ikke ord og bogstaver

(Furyu monji)

Udpeg direkte menneskets bevidsthed

(Jikishi ninshin)

Se naturen og bliv en buddha

(Kensho jobutsu)

 

Det er almindelig antaget, at zen buddhismens grundl¾gger, Bodhidharma (c.470-543), var fra Sydindien og ankom til det sydlige Kinas Liang dynasti Œr 520.

 

Her m¿dte han Kejser Wu, som spurgte ham, hvilken fortjeneste han havde sparet sammen ved at st¿tte buddhismens udbredelse.

 

Til Kejserens forbavselse svarede Bodhidharma: Ingen fortjeneste! Kejseren spurgte nu, hvad buddhismens inderste v¾sen var, og

Bodhidharma svarede: Udstrakt tomhed, intet helligt!

 

Til sidst spurgte Kejseren, hvem Bodhidharma da selv var, og Bodhidharma svarede: Det ved jeg ikke! (ingen ved)

 

Historien fort¾ller, at samtalen derpŒ oph¿rte, og at Bodhidharma tog til Wei dynastiet (386-534) i Nord Kina, hvor han satte sig i en klippehule og mediterede i 9 Œr et sted ved navn Shao-lin.

 

Dette er hagiografi, for der er ikke historisk bel¾g for, at Bodhidharma nogensinde m¿dte Kejser Wu. Han var sikkert heller ikke en konges¿n fra Sydindien, som legenden gerne fort¾ller.

 

Men man har man kunnet huske, at Bodhidharma var "en r¿d sk¾get og blŒ¿jet barbar". Det har v¾ret sŒ s¾rpr¾get i Kina pŒ den tid, at det nok skal v¾re rigtigt.

 

Derfor tyder det pŒ, at han kom til Kina ad Silkevejene, som alle andre buddhistiske munke, fra ¯st Turkestan, hvor mange var r¿dhŒrede og blŒ¿jede. MŒske kunne han v¾re en af de sidste Tokharer, et forsvundet indoeurop¾isk folk.

 

Bodhidharma kaldes den 28. indiske patriark i lige linje fra Sakyamuni Buddha med Mahakasyapa som den 1. patriark. Men han betragtes ogsŒ den 1. kinesiske patriark i zen skolen.

 

Bodhidharmas efterf¿lger, den 2. patriark Huike (487-593) sagde til Bodhidharma: "Jeg har ikke ro i sindet! (kan ikke finde mig selv)

 

Bodhidharma svarede: "Vis mig det sind, som ikke har ro, sŒ skal du fŒ fred!"

 

Huike sagde: "Jeg har s¿gt og s¿gt, men kan ikke finde det!"

 

Bodhidharma sagde da: "SŒ har du allerede fundet det!"

 

Gennem zen praksis kan vi indse, at der ikke findes en sj¾l eller et selv at realisere eller fastholde. Kan vi slippe denne s¿gen efter os selv, vil vi finde en ro i sindet, som gennemstr¿mmer hvert minut fra Œndedr¾t til Œndedr¾t.

 

Den 6. og sidste patriark i Zen skolen hed Hui-neng (638-713). Han till¾gges det ber¿mte skrift Platform-sutraen, sk¿nt legenden siger, at han var analfabet.

 

V¾rket er oversat til norsk af G. M. Reichelt med titlen Den sjette patriark og udgivet i Visdomsb¿gerne, Sankt Ansgars Forlag.

 

Shen-hsiu (d. 706) var hovedmunk i den 5. patriark Hung Yens (602-675) kloster. Han skrev f¿lgende digt:

 

Kroppen er bodhi tr¾et (oplysningens tr¾)

Bevidstheden er som et klart spejl pŒ en stander

Puds det opm¾rksomt igen og igen

SŒ intet st¿v samler sig pŒ det

 

Hui-neng svarede med f¿lgende digt:

 

Bodhi har ikke noget at g¿re med et tr¾

Og spejlet har heller ingen stander

Fra f¿rst af er der ikke en eneste ting

SŒ hvor kan st¿vet samle sig

 

Det var Hui-nengs "sydlige skole", som blev grundlaget for zen buddhismens videre udvikling.

 

Det helt centrale i Hui-nengs l¾re er den "pludselige opvŒgnen" eller den "pludselige afklaring" og det udelelige

helhedsperspektiv.

 

Han er kendt for et provokerende sp¿rgsmŒl til en gammel kriger, som forfulgte ham op i bjergene, fordi han troede Hui-neng havde stjŒlet Bodhidharmas munkekutte og madskŒl fra den 5. patriark:

 

"T¾nk hverken godt eller ondt, men sig mig netop nu, hvad er dit oprindelige ansigt (sande natur) f¿r din far og mor blev f¿dt?"

 

Munken Wu-yen spurgte Zen mesteren Ma-tzu (709-788): "Jeg har h¿rt, at bevidstheden er Buddha, men jeg kan ikke rigtig forstŒ det!"

 

Mesteren svarede: "Den bevidsthed, som ikke rigtig kan forstŒ det, er Buddha."

 

En munk spurgte mester Fa-yen (885-958): "Hvad er den direkte vej til Buddhas erkendelse?"

 

Mesteren svarede: "Der er ingen mere direkte vej end dette sp¿rgsmŒl."

 

Den kinesiske zen mester Lin-chi, japansk Rinzai, levede og virkede i Kina i slutningen af Tang dynastiet (618-907). Man ved ikke, hvornŒr han blev f¿dt, men man ved han d¿de Œr 866.

 

Rinzai er grundl¾gger af den ene af de tre nuv¾rende zen skoler i Japan: Rinzai, Soto og Obaku. Hans ord blev nedskrevet af hans elever i nogle optegnelser, som hedder Lin-chi Lu eller Rinzai Roku.

 

"Mesteren indtog det h¿je s¾de i Dharma-hallen og sagde: Inde i jeres r¿de k¿dklump er der et sandt menneske uden status, som uafbrudt gŒr ind og ud af ansigtet pŒ jer. I, som endnu ikke har fundet ham, hold udkig!

 

En munk rejste sig og spurgte: "Hvad er det sande menneske uden status?" Mesteren steg ned fra sit h¿je s¾de, greb fat i munken og rŒbte: "Sig det! Sig det!" Munken sk¾lvede. DerpŒ st¿dte mesteren ham fra sig og udbr¿d: "Det sande menneske uden status, sikke en t¿r lort!"

 

"Vil du vide hvem Buddha er? Han er ingen anden end dig selv, som stŒr foran mig og lytter til min tale. Fordi du ikke har tillid til dig selv, gŒr du rundt og s¿ger efter nogen eller noget udenfor dig selv. Selvom du skulle finde noget, vil det kun v¾re tanker og ord. Nok sŒ udm¾rkede de kan v¾re, vil de ikke kunne give dig zen mestrenes levende erkendelse. Lad dig ikke narre! Som jeg ser det, er du ikke forskellig fra Buddha. Hvad savner du egentlig i dine mange daglige g¿remŒl? Dine seks sanser h¿rer aldrig op med at strŒle guddommeligt! Hvis du kan se tilv¾relsen pŒ denne mŒde, er du et menneske, som ikke har mere at g¿re resten af livet."

 

"Hvad er sandheden? Sandheden er bevidsthedens v¾sen. Bevidsthedens v¾sen er uden form. Den spreder sig i alle retninger og viser sin aktivitet lige for ¿jnene af dig. Da mennesker ikke har den n¿dvendige tillid til den, tager de til takke med navne og ord, og pr¿ver at forstŒ Buddhas sandhed gennem de skrevne ord. Himmel og jord er langt fra hinanden."

 

"Hvis du ¿nsker at leve og d¿, komme og gŒ, tage t¿j af og pŒ i fuld frihed, sŒ bliver du n¿dt til lige nu at identificere dig med det menneske, som lytter til min tale. Han er uden form, uden kendetegn, uden ophav og uden bolig. Alligevel er han livlig og rask. Det sted, hvor han aktivt virker pŒ forskellig mŒde, er egentlig talt usynligt. NŒr du derfor leder efter ham, tr¾kker han sig l¾ngere og l¾ngere tilbage. NŒr du s¿ger ham, vender han mere og mere den anden vej. Dette kaldes et mysterium.

 

Der er andre mindre bramfri mŒder at formulere zens sandhed pŒ:

 

Shodo Harada Roshi har sagt:

 

Bliv n¿gen og vend tilbage til det grundl¾ggende.

I naturen er vi alle Žn.

Himmel og jord er Žn.

At realisere dette er vor sande tr¾ning.

Det er denne erfaring, som er det vigtigste,

NŒr vi praktiserer zazen.

Smid alt hvad du h¾nger dig i v¾k.

SŒ kan du se hvorledes himlen og jorden er Žn.

Og at vi er det samme som de utallige ting.

Sandheden er, at bjerget er mig, og jeg er bjerget.

Floden er mig, og jeg er floden.

Buddha erkendte denne aktuelle sandhed.

Buddha sŒ morgenstjernen og sagde: Jeg skinner!

Hakuin h¿rte morgenklokken og sagde: Jeg ringer!

De erfarede dette direkte.

Alle de titusind ting som jeg oplever.

Der er ikke den mindste afstand mellem os.

Jeg er den verden jeg ser.

Der er ingen adskillelse mellem subjekt og objekt.

Ikke det mindste skel.

 

Dogen sagde:

 

At studere Buddhas vej er at studere sig selv.

At studere sig selv er at glemme sig selv.

At glemme sig selv er at blive v¾kket af alle ting.

NŒr du v¾kkes af alle ting,

Er dit sind og din krop,

SŒvel som andres sind og kroppe faldet af.

Ingen spor af v¾kkelsen er tilbage.

Og denne mangel pŒ spor forts¾tter uden oph¿r.

 

Mumon Yamada Roshi sagde:

 

I denne morgenbrises k¿lighed,

Opdager jeg,

At jeg er i live og favnet

Af den store v¾ren.

 

Shido Bunan Roshi sagde:

 

NŒr man er uoplyst

Er ting bare ting

NŒr man er oplyst

Lader man ting v¾re ting

 

Basho sagde:

 

En gammel dam

En fr¿ hoppen i

Lyden af vand

 

I Zen Skoven stŒr:

 

Vinden er din Œnde

Den Œbne himmel, din bevidsthed

Solen, dit ¿je

Havet og bjergene

Er hele din krop

 

Vand i sig selv

Har ingen lyd

L¿ber det pŒ en sten

Klukker det

 

Zen praksis giver ikke et verbalt svar pŒ sp¿rgsmŒlet: "Hvem er jeg?" eller: "Hvad er jeg?"

 

Man gŒr ikke fra en tilstand af uvidenhed til en anden tilstand af viden, men fra Žn form for manglende viden til en ny form for uvidenhed.

 

Denne nye form for uvidenhed er frav¾ret af en tro. Det er en klar og vŒgen bevidsthed, som sanser og opfatter.

 

Uvidenhed eller ikke viden er ganske vidst ensbetydende med det at opfatte, at vide, at erkende og at forstŒ, men der er ingen genstand for denne udelelige opm¾rksomhed, og ingen der opfatter eller ved, eller erkender eller forstŒr.

 

*  Klokke ringer!

 

Den dualistiske situation: Vi taler om en klokke, og Žn der slŒr pŒ klokken. Den direkte opfattelse er udelelig (ikke-dualistisk).

 

NŒr man h¿rer klokken ringe er der tre ting involveret:

 

1. Klokken ringer.

2. Lyden h¿res.

3. Bevidstheden om lyden.

 

NŒr lyden stopper, stopper man ikke med at h¿re. H¿relsen forsvinder ikke, men nu er der ingen klokke lyd at h¿re l¾ngere, intet bevidsthedsindhold.

 

Hvad er da det der h¿res?

 

Det uh¿rlige h¿res. Det kaldes i zen ikke at h¿re.

Dette g¾lder for alle seks sanser

 

Den 6. sans er:

 

1. En tanke opstŒr.

2. Bevidstheden opfatter den.

3. Bevidstheden om tanken er den refleksive bevidsthed.

 

Rinzai sagde:

 

Bevidstheden er uden form og vidt udbredt i alle retninger.

 

I ¿jet kaldes den at se

I ¿ret kaldes den at h¿re

I n¾sen kaldes den at lugte

I munden kaldes den at smage

I h¾nderne kaldes den at gribe og holde

I f¿dderne kaldes den at gŒ og b¾re

 

Egentlig talt er bevidstheden ren udstrŒling,

Opdelt bliver den de seks harmonisk forenede sanseomrŒder

Da bevidstheden ikke er noget, er du fri, hvor som helst du er.

 

Zen tr¾ningen er bŒde fysisk og mental. Dens fysiske side er krop og Œndedr¾t. Dens mentale side er koncentration og opm¾rksomhed. Koncentrationen retter sig mod Œndedr¾ttet. Opm¾rksomheden omfatter alt, hvad der sanses, t¾nkes og f¿les.

 

Zen buddhismen er en religion uden Gud. Det er en spirituel ateisme med troen pŒ, at vi alle er buddhanaturen. Denne buddhanatur er skjult af misopfattelser, tanker og f¿lelser, som g¿r livet fuld af lidelse.

 

Det er zen tr¾ningens formŒl, at man gennem zazen praksis opdager sin oprindelige natur, som ogsŒ er ens virkelige identitet. Dermed finder man en indre fred og styrke. Buddhanaturen er vor sande eller egentlige natur.

 

Den, der praktiserer zazen, tror pŒ muligheden af at opdage det, han allerede er. Har man endnu ikke opdaget denne evige kilde til velv¾re, er man i dyb tvivl om sit eget v¾rd. Zen tr¾ningen er en vej til at finde denne kilde og fylde sit daglige liv med den.