Foredrag om zen
buddhisme
Tim Pallis
Da buddhismens grundl¾gger Siddhartha Gotama blev f¿dt, sagde en spŒdom, at han enten ville blive
er stor hersker eller en stor vismand.
Hans far
¿nskede, at han skulle blive er stor hersker, derfor var Siddhartas
opv¾kst us¾dvanlig beskyttet. Han kendte intet til
almindelige
menneskers liv udenfor klanens mure. Han blev gift, da han var 16 med Yasodhara og fik en s¿n, da han var 29.
PŒ det
tidspunkt ville hans livet udenfor, og hans far gav ham lov til at foretage 4
udflugter. Han sŒ en olding, en syg, et lig og en omvandrende munk. Hvad er
dette? Vognkusken forklarede ham om disse former for lidelse og forfald, som
ingen d¿delig kan undgŒ. Da han sŒ munkens afklarede ansigt besluttede han sig
for at gŒ hjemmefra og blive munk.
Hans
sagde: Hvorfor er der sŒ meget
sygdom, forfald og d¿d? Sk¿nt jeg er meget privilegeret sammenlignet med andre,
hvorfor f¿ler jeg sŒ denne smerte og utilfredshed? Hvad er meningen med et
hele? Hvem er jeg? Findes der er afklaring pŒ alle sp¿rgsmŒl?
Siddharta Gotamas
oplysning:
Alt er
us¾dvanligt klart
Jeg ser
hele dette udstrakte landskab
Ser
disse h¾nder, f¿dder, t¾er
Og kan
lugte det frugtbare flodmudder
Hvor
m¾rkeligt og forunderligt er det ikke at v¾re i live.
Hvor
mirakul¿st!
Denne
opvŒgnen er alle levende v¾sners sande natur.
De er
begavede med de vŒgnes visdom og medf¿lelse.
Og
alligevel s¿ger de i deres vildfarelse efter noget de mangler.
Buddhismen er en spirituel ateisme. Der er ingen Gud i eller udenfor
universet, som har skabt verden.
Sohaku Kobori
sagde:
God is an invention of man. So the nature of God is only a shallow mystery. The deep mystery is the nature of man.
I stedet
for en Gud taler buddhismen om buddhanaturen, buddhata eller dharmanaturen, dharmata. Det er alle tings egentlige natur, menneskets
sande identitet og bevidsthedens v¾sen.
Grundpillerne
i buddhismen er "de tre juveler": Buddha,
Dharma og Sangha.
Buddha er den som er vŒgnet.
Dharma er
menneskets sande v¾sen.
Sangha er
f¾llesskabets sammenh¾ng.
Buddhismen
taler ogsŒ om livets tre kendetegn:
Anatman - der er intet selv eller personlig
identitet.
Anitya - alle ting er ubestandige.
Duhkha - menneskets eksistentielle kval
er en f¿lelse af mangel.
Buddha
var en dharma
mester, som skabte en spirituel praksis
som
kaldes "middelvejen" mellem en verdslig og en asketisk levevis.
Det
grundl¾ggende i hans l¾re er de fire ¾dle sandheder:
1)
Mennesket har en f¿lelse at smerte eller eksistentiel kval.
2) Der
er en Œrsag til denne smerte, bl.a. de tre gifte: Beg¾r, uvilje
og dumhed.
3) Der
er et oph¿r af smerten.
4) Der
er en vej til oph¿r af smerten, som er en befrielse.
Nirvana:
Nirvana
betyder "ingen bl¾st" (Œnde) til at opflamme de tre usunde r¿dder:
Beg¾r, uvilje og dumhed. Af mangel pŒ ilt gŒr
ilden ud. Beg¾rets br¾nde er br¾ndt op. Alt, hvad der begr¾nser det ubegr¾nsede liv, er d¿et hen.
Vejen er
otte foldig:
Den
rigtige opfattelse, beslutning, tale, handlemŒde, levevis, bestr¾belse,
koncentration og opm¾rksomhed.
Buddhismen
er en spirituel praksis som kort og klart gŒr ud pŒ at forvandle de tre gifte og dermed vor misopfattelse
af livet til de fire positive mentale tilstande:
1) Maitri er
venlighed eller menneskek¾rlighed.
2) Karuna er
medf¿lelse.
3) Mudita er gl¾de.
4) Upeksa er sindsligev¾gt eller fred i sindet.
En
episode i Buddhas liv har fŒet stor betydning for zen buddhister.
Det
drejer sig om formidlingen af dharmaen fra mester til elev, og dermed en godkendelse af
elevens forstŒelse.
Denne
formidling af dharmaen
grundlagde en transmissionslinie fra Buddha til en
nulevende dharma
mester - en slags Œndelig sl¾gtslinje.
Legenden
fort¾ller:
Engang
bes¿gte guden Brahma
Buddha og en forsamling af hans tilh¿rer pŒ Gribbebjerget. Han gav Buddha en
blomsterkrans, og bad ham forkynde dharmaen.
I stedet
for at tale om dharmaen
tog Buddha en enkel lille blomst ud af blomsterkransen, drejede den rundt
mellem fingrene og smilede til forsamlingen.
Der blev
helt stille, ingen forstod, hvad han mente, undtagen den ¾rv¾rdige Mahakasyapa, som ogsŒ smilede.
Buddha
sagde da: Jeg har det sande dharma ¿jes skatkammer, nirvanas
magel¿se bevidsthed, den subtile dharma port, ingen forms sande form, som ikke bygger pŒ ord
og bogstaver, en s¾rlig formidling udenfor l¾ren. Hermed gŒr den i arv til Mahakasyapa.
Denne
videregivelse af Buddhas dharma
er fortsat lige siden i 2500 Œr, generation efter generation af dharma mestre i
alle asiatiske og nu ogsŒ vesterlandske kulturer.
PŒ
baggrund af denne episode formulerer zen
buddhismen sin trosbekendelse:
En
s¾rlig formidling udenfor l¾ren
(Kyoge betsuden)
Indf¿r
ikke ord og bogstaver
(Furyu monji)
Udpeg
direkte menneskets bevidsthed
(Jikishi ninshin)
Se
naturen og bliv en buddha
(Kensho jobutsu)
Det er
almindelig antaget, at zen
buddhismens grundl¾gger, Bodhidharma (c.470-543), var
fra Sydindien og ankom til det sydlige Kinas Liang
dynasti Œr 520.
Her
m¿dte han Kejser Wu, som spurgte ham, hvilken
fortjeneste han havde sparet sammen ved at st¿tte buddhismens udbredelse.
Til
Kejserens forbavselse svarede Bodhidharma: Ingen
fortjeneste! Kejseren spurgte nu, hvad buddhismens inderste v¾sen var, og
Bodhidharma svarede: Udstrakt tomhed, intet
helligt!
Til sidst
spurgte Kejseren, hvem Bodhidharma da selv var, og Bodhidharma svarede: Det ved jeg ikke! (ingen ved)
Historien
fort¾ller, at samtalen derpŒ oph¿rte, og at Bodhidharma
tog til Wei dynastiet (386-534) i Nord Kina, hvor han
satte sig i en klippehule og mediterede i 9 Œr et sted ved navn Shao-lin.
Dette er
hagiografi, for der er ikke historisk bel¾g for, at Bodhidharma
nogensinde m¿dte Kejser Wu. Han var sikkert heller
ikke en konges¿n fra Sydindien, som legenden gerne fort¾ller.
Men man
har man kunnet huske, at Bodhidharma var "en r¿d
sk¾get og blŒ¿jet barbar". Det har v¾ret sŒ s¾rpr¾get i Kina pŒ den tid,
at det nok skal v¾re rigtigt.
Derfor
tyder det pŒ, at han kom til Kina ad Silkevejene, som alle andre buddhistiske
munke, fra ¯st Turkestan, hvor mange var r¿dhŒrede og
blŒ¿jede. MŒske kunne han v¾re en af de sidste Tokharer, et forsvundet
indoeurop¾isk folk.
Bodhidharma kaldes den 28. indiske patriark
i lige linje fra Sakyamuni Buddha med Mahakasyapa som den 1. patriark. Men han betragtes ogsŒ den
1. kinesiske patriark i zen skolen.
Bodhidharmas efterf¿lger, den 2. patriark Huike (487-593) sagde til Bodhidharma:
"Jeg har ikke ro i sindet! (kan ikke finde mig selv)
Bodhidharma svarede: "Vis mig det
sind, som ikke har ro, sŒ skal du fŒ fred!"
Huike sagde: "Jeg har s¿gt og
s¿gt, men kan ikke finde det!"
Bodhidharma sagde da: "SŒ har du
allerede fundet det!"
Gennem zen praksis kan vi indse, at der ikke
findes en sj¾l eller et selv at realisere eller fastholde. Kan vi slippe denne
s¿gen efter os selv, vil vi finde en ro i sindet, som gennemstr¿mmer hvert
minut fra Œndedr¾t til Œndedr¾t.
Den 6.
og sidste patriark i Zen skolen hed Hui-neng (638-713). Han till¾gges det ber¿mte skrift Platform-sutraen,
sk¿nt legenden siger, at han var analfabet.
V¾rket
er oversat til norsk af G. M. Reichelt med titlen Den sjette patriark og udgivet i Visdomsb¿gerne, Sankt Ansgars Forlag.
Shen-hsiu (d. 706) var hovedmunk i den 5.
patriark Hung Yens (602-675) kloster. Han skrev
f¿lgende digt:
Kroppen
er bodhi tr¾et (oplysningens tr¾)
Bevidstheden
er som et klart spejl pŒ en stander
Puds det
opm¾rksomt igen og igen
SŒ intet
st¿v samler sig pŒ det
Hui-neng svarede med f¿lgende digt:
Bodhi har ikke noget at g¿re med et
tr¾
Og
spejlet har heller ingen stander
Fra
f¿rst af er der ikke en eneste ting
SŒ hvor
kan st¿vet samle sig
Det var Hui-nengs "sydlige skole", som blev grundlaget
for zen buddhismens videre udvikling.
Det helt
centrale i Hui-nengs l¾re er den "pludselige
opvŒgnen" eller den "pludselige afklaring" og det udelelige
helhedsperspektiv.
Han er
kendt for et provokerende sp¿rgsmŒl til en gammel kriger, som forfulgte ham op
i bjergene, fordi han troede Hui-neng havde stjŒlet Bodhidharmas munkekutte og madskŒl fra den 5. patriark:
"T¾nk
hverken godt eller ondt, men sig mig netop nu, hvad er dit oprindelige ansigt
(sande natur) f¿r din far og mor blev f¿dt?"
Munken Wu-yen spurgte Zen
mesteren Ma-tzu (709-788): "Jeg har h¿rt, at
bevidstheden er Buddha, men jeg kan ikke rigtig forstŒ det!"
Mesteren
svarede: "Den bevidsthed, som ikke rigtig kan forstŒ det, er Buddha."
En munk
spurgte mester Fa-yen (885-958): "Hvad er den
direkte vej til Buddhas erkendelse?"
Mesteren
svarede: "Der er ingen mere direkte vej end dette sp¿rgsmŒl."
Den
kinesiske zen mester Lin-chi, japansk Rinzai, levede
og virkede i Kina i slutningen af Tang
dynastiet (618-907). Man ved ikke, hvornŒr han blev f¿dt, men man ved han d¿de
Œr 866.
Rinzai er grundl¾gger af den ene af de
tre nuv¾rende zen skoler i Japan: Rinzai, Soto og Obaku. Hans ord
blev nedskrevet af hans elever i nogle optegnelser, som hedder Lin-chi Lu eller Rinzai Roku.
"Mesteren
indtog det h¿je s¾de i Dharma-hallen og sagde: Inde i
jeres r¿de k¿dklump er der et sandt menneske uden status, som uafbrudt gŒr ind
og ud af ansigtet pŒ jer. I, som endnu ikke har fundet ham, hold udkig!
En munk
rejste sig og spurgte: "Hvad er det sande menneske uden status?"
Mesteren steg ned fra sit h¿je s¾de, greb fat i munken og rŒbte: "Sig det!
Sig det!" Munken sk¾lvede. DerpŒ st¿dte mesteren ham fra sig og udbr¿d:
"Det sande menneske uden status, sikke en t¿r lort!"
"Vil
du vide hvem Buddha er? Han er ingen anden end dig selv, som stŒr foran mig og
lytter til min tale. Fordi du ikke har tillid til dig selv, gŒr du rundt og
s¿ger efter nogen eller noget udenfor dig selv. Selvom du skulle finde noget,
vil det kun v¾re tanker og ord. Nok sŒ udm¾rkede de kan v¾re, vil de ikke kunne
give dig zen mestrenes levende erkendelse. Lad dig ikke narre! Som jeg ser det,
er du ikke forskellig fra Buddha. Hvad savner du egentlig i dine mange daglige
g¿remŒl? Dine seks sanser h¿rer aldrig op med at strŒle guddommeligt! Hvis du
kan se tilv¾relsen pŒ denne mŒde, er du et menneske, som ikke har mere at g¿re
resten af livet."
"Hvad
er sandheden? Sandheden er bevidsthedens v¾sen. Bevidsthedens v¾sen er uden
form. Den spreder sig i alle retninger og viser sin aktivitet lige for ¿jnene
af dig. Da mennesker ikke har den n¿dvendige tillid til den, tager de til takke
med navne og ord, og pr¿ver at forstŒ Buddhas sandhed gennem de skrevne ord.
Himmel og jord er langt fra hinanden."
"Hvis
du ¿nsker at leve og d¿, komme og gŒ, tage t¿j af og pŒ i fuld frihed, sŒ
bliver du n¿dt til lige nu at identificere dig med det menneske, som lytter til
min tale. Han er uden form, uden kendetegn, uden ophav og uden bolig. Alligevel
er han livlig og rask. Det sted, hvor han aktivt virker pŒ forskellig mŒde, er
egentlig talt usynligt. NŒr du derfor leder efter ham, tr¾kker han sig l¾ngere
og l¾ngere tilbage. NŒr du s¿ger ham, vender han mere og mere den anden vej.
Dette kaldes et mysterium.
Der er
andre mindre bramfri mŒder at formulere zens sandhed pŒ:
Shodo Harada
Roshi har sagt:
Bliv
n¿gen og vend tilbage til det grundl¾ggende.
I
naturen er vi alle Žn.
Himmel
og jord er Žn.
At
realisere dette er vor sande tr¾ning.
Det er
denne erfaring, som er det vigtigste,
NŒr vi
praktiserer zazen.
Smid alt
hvad du h¾nger dig i v¾k.
SŒ kan
du se hvorledes himlen og jorden er Žn.
Og at vi
er det samme som de utallige ting.
Sandheden
er, at bjerget er mig, og jeg er bjerget.
Floden
er mig, og jeg er floden.
Buddha
erkendte denne aktuelle sandhed.
Buddha
sŒ morgenstjernen og sagde: Jeg skinner!
Hakuin h¿rte morgenklokken og sagde:
Jeg ringer!
De
erfarede dette direkte.
Alle de
titusind ting som jeg oplever.
Der er
ikke den mindste afstand mellem os.
Jeg er
den verden jeg ser.
Der er
ingen adskillelse mellem subjekt og objekt.
Ikke det
mindste skel.
Dogen
sagde:
At
studere Buddhas vej er at studere sig selv.
At
studere sig selv er at glemme sig selv.
At
glemme sig selv er at blive v¾kket af alle ting.
NŒr du
v¾kkes af alle ting,
Er dit
sind og din krop,
SŒvel
som andres sind og kroppe faldet af.
Ingen
spor af v¾kkelsen er tilbage.
Og denne
mangel pŒ spor forts¾tter uden oph¿r.
Mumon Yamada
Roshi sagde:
I denne
morgenbrises k¿lighed,
Opdager
jeg,
At jeg er
i live og favnet
Af den
store v¾ren.
Shido Bunan
Roshi sagde:
NŒr man
er uoplyst
Er ting
bare ting
NŒr man
er oplyst
Lader
man ting v¾re ting
Basho sagde:
En
gammel dam
En fr¿
hoppen i
Lyden af
vand
I Zen Skoven stŒr:
Vinden
er din Œnde
Den Œbne
himmel, din bevidsthed
Solen,
dit ¿je
Havet og
bjergene
Er hele
din krop
Vand i
sig selv
Har
ingen lyd
L¿ber
det pŒ en sten
Klukker
det
Zen
praksis giver ikke et verbalt svar pŒ sp¿rgsmŒlet: "Hvem er jeg?"
eller: "Hvad er jeg?"
Man gŒr
ikke fra en tilstand af uvidenhed til en anden tilstand af viden, men fra Žn
form for manglende viden til en ny form for uvidenhed.
Denne
nye form for uvidenhed er frav¾ret af en tro. Det er en klar og vŒgen
bevidsthed, som sanser og opfatter.
Uvidenhed
eller ikke viden er ganske vidst ensbetydende med det at opfatte, at vide, at
erkende og at forstŒ, men der er ingen genstand for denne udelelige
opm¾rksomhed, og ingen der opfatter eller ved, eller erkender eller forstŒr.
* Klokke ringer!
Den
dualistiske situation: Vi taler om en klokke, og Žn der slŒr pŒ klokken. Den
direkte opfattelse er udelelig (ikke-dualistisk).
NŒr man
h¿rer klokken ringe er der tre ting involveret:
1.
Klokken ringer.
2. Lyden
h¿res.
3.
Bevidstheden om lyden.
NŒr
lyden stopper, stopper man ikke med at h¿re. H¿relsen forsvinder ikke, men nu
er der ingen klokke lyd at h¿re l¾ngere, intet bevidsthedsindhold.
Hvad er
da det der h¿res?
Det
uh¿rlige h¿res. Det kaldes i zen ikke
at h¿re.
Dette
g¾lder for alle seks sanser
Den 6.
sans er:
1. En
tanke opstŒr.
2.
Bevidstheden opfatter den.
3.
Bevidstheden om tanken er den refleksive bevidsthed.
Rinzai sagde:
Bevidstheden
er uden form og vidt udbredt i alle retninger.
I ¿jet
kaldes den at se
I ¿ret
kaldes den at h¿re
I n¾sen
kaldes den at lugte
I munden
kaldes den at smage
I
h¾nderne kaldes den at gribe og holde
I
f¿dderne kaldes den at gŒ og b¾re
Egentlig
talt er bevidstheden ren udstrŒling,
Opdelt
bliver den de seks harmonisk forenede sanseomrŒder
Da
bevidstheden ikke er noget, er du fri, hvor som helst du er.
Zen tr¾ningen er bŒde fysisk og
mental. Dens fysiske side er krop og Œndedr¾t. Dens mentale side er
koncentration og opm¾rksomhed. Koncentrationen retter sig mod Œndedr¾ttet.
Opm¾rksomheden omfatter alt, hvad der sanses, t¾nkes og f¿les.
Zen buddhismen er en religion uden
Gud. Det er en spirituel ateisme med troen pŒ, at vi alle er buddhanaturen. Denne buddhanatur
er skjult af misopfattelser, tanker og f¿lelser, som g¿r livet fuld af lidelse.
Det er zen tr¾ningens formŒl, at man gennem zazen praksis
opdager sin oprindelige natur, som ogsŒ er ens virkelige identitet. Dermed
finder man en indre fred og styrke. Buddhanaturen er
vor sande eller egentlige natur.
Den, der
praktiserer zazen,
tror pŒ muligheden af at opdage det, han allerede er. Har man endnu ikke
opdaget denne evige kilde til velv¾re, er man i dyb tvivl om sit eget v¾rd. Zen tr¾ningen er en vej til at finde
denne kilde og fylde sit daglige liv med den.